Licencja OEM a wymiana podzespołów komputera.

Wszystko co dotyczy systemów operacyjnych Windows, Unix, Mac OS i innych
Awatar użytkownika
hevet

Ekspert
Posty: 199
Rejestracja: 21 cze 2009, 17:46

Licencja OEM a wymiana podzespołów komputera.

Post24 cze 2009, 21:38

Nie trudno pewnie znaleźć odpowiedź na to pytanie w internecie, ale to jest odpowiedź jaką otrzymałem od samego Microsoftu, więc może czasem rozwiać wszelkie wątpliwości. Pytanie odnosiło się do systemu XP, myślę że w przypadku innych systemów np. Visty będzie tak samo.
Oprogramowanie Windows XP w wersji OEM jest licencjonowane jako integralna część komputera, z którym zostało nabyte lub na którym nastąpiła pierwsza instalacja, co ma swoje odzwierciedlenie w postanowieniach umowy licencyjnej użytkownika końcowego. Cyt:

"OPROGRAMOWANIE jest licencjonowane z KOMPUTEREM jako pojedynczy zintegrowany produkt i może być używane jedynie z KOMPUTEREM"
oraz
"Licencjobiorca może instalować, używać, uzyskiwać dostęp, wyświetlać i uruchamiać jedynie jedną (1) kopię OPROGRAMOWANIA na KOMPUTERZE [z którym oprogramowanie zostało nabyte]".

Postanowienie to określa zakaz przenoszenia oprogramowania na inne jednostki, jak również obowiązek wykorzystywania takiego oprogramowania wyłącznie na tym samym komputerze, z którym zostało ono nabyte, lub na którym nastąpiła pierwsza instalacja.
Firma Microsoft przyjęła tu dosyć liberalną interpretację omawianego zagadnienia (chodzi o pytanie, kiedy oprogramowanie jest nadal wykorzystywane na tym samym komputerze; czy jeśli zmienimy stopniowo wszystkie elementy komputera, to jest to ciągle ten sam komputer?). W świetle liberalnej i prokonsumenckiej interpretacji przyjętej przez Microsoft, wymiana większości jego części nie jest rozumiana jako wymiana komputera (sprzętu) i nie powoduje utraty licencji.
Granicą modernizacji komputera jest jedynie wymiana płyty głównej, (która jest podstawowym elementem systemu) , co oznacza, że tylko wymiana tej części powoduje niemożność wykorzystywania oprogramowania na zmienionym komputerze.

Jeżeli jednak wymiana płyty głównej następuje na skutek uszkodzenia, licencja na oprogramowanie nie wygasa, należy tylko w ramach aktywacji telefonicznej potwierdzić fakt wymiany. Szczegółowe informacje można uzyskać w Dziale Aktywacji pod numerem telefonu: 0-801 308 801 (wew.1) lub (0-22) 5941999 (wew. 1).


  • Reklama

Wróć do „Systemy operacyjne”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości